Waarom zijn mijn getinte autoruiten wazig?

Dit is duidelijk vervelend en kan ervoor zorgen dat veel autobezitters zich onrustig voelen, en het is normaal dat u zich zo voelt als u niet weet hoe zonnefilm werkt, maar meestal is er niets mis of slecht met de film. Integendeel, het is meestal maar goed dat de film soms als wazig wordt ervaren. 

Mistigheid of wazigheid kan worden veroorzaakt door twee dingen, de kwaliteit van de film of de installatie. Laten we het uitleggen.


Het product - Mistigheid (Low Angel Haze - LAH)

Dit soort waas heeft te maken met de raamfolie zelf, in plaats van iets dat vastzit tussen het glas en de tint. Dit type waas is zichtbaar wanneer u op een zonnige dag door getint autoglas kijkt, zoals een achter- of zijruit. Wanneer de zon laag aan de hemel staat, is dit mistige uiterlijk het meest uitgesproken. Hoe hoger de IR-afwijzing (infraroodafwijzing) die de raamtintfilm heeft, hoe hoger de mist. LAH is het resultaat van deeltjes in de folie die samenklonteren of aan elkaar plakken tijdens het fabricageproces.

Het is dus absoluut niets vreemds dat een autoruit onder bepaalde hoeken ten opzichte van de zon als mistig kan worden ervaren. Integendeel, het is goed omdat het laat zien dat de door u aangebrachte zonnefilm een ​​goede bescherming biedt tegen IR-straling. Als u in uw auto met getinte ruiten soms geen mist ervaart, moet u dringend uw zonnefilm vervangen door een echte zonnefilm om de schadelijke IR-straling van de zon te vermijden

EVOFILM biedt uitstekende bescherming tegen schadelijke IR-straling.

  • EVO95 Black: IR-stralingsreductie 79% (VLT 5%) 
  • EVO75 Dark: IR-stralingsreductie 55% (VLT 25%)
  • EVO50 Smoke: IR-stralingsreductie 48% (VLT 50%)
  • EVO25 Ice: IR-stralingsreductie 86% (VLT 75%)


De installatie - Wazigheid


Nadat uw autoruiten zijn getint, kunnen ze er troebel of wazig uitzien en ziet u mogelijk kleine waterzakjes onder de folie. Dat zijn kleine watermoleculen die vastzitten tussen de film en het glas. Bij getinte autoruiten kan de rakel slechts een bepaalde hoeveelheid water tussen de folie en het glas verwijderen. Maar maak je geen zorgen, raamfolie is een poreus materiaal, dus het resterende water zal meestal verdampen en de folie zal volledig uitharden tot op het glas.

De hoeveelheid tijd die uw nieuwe raamtint nodig heeft om droog of volledig uit te harden, wordt bepaald door de vaardigheid van de installateur, de buitentemperatuur en het type film dat is geïnstalleerd. Meestal duurt dit minder dan een week, maar een slecht aangebrachte tint zal enkele weken troebel zijn. Dit is de reden waarom veel mensen ervoor kiezen om hun raamtint in de lente en zomer te laten doen, in plaats van wanneer het buiten koud is.

We raden af ​​om te proberen het verdampingsproces te versnellen met een heteluchtpistool of door de auto in direct zonlicht te plaatsen. Doe je best om tijdens het uithardingsproces geen extra stress aan de tint toe te voegen. Dit omvat het op en neer rollen van de ramen. Als je kunt, laat dan gewoon je ramen gesloten totdat de tint volledig is uitgehard.


Low angel haze uitgelegd door een expert

Bekijk wanneer Ralph van Pelt van Flexfilm low angel haze uitlegt. Hij is een expert in het tinten van ramen en een toonaangevende ster als het gaat om het online delen van zijn kennis. Hij weet wat de rest van ons niet weet over raamfolie. Met dank aan Flexfilm  en Ralph van Pelt .

Ook dank aan tintshield.ca  carmeltint.com   diversityautofilms.com  en pro-xpel.com.my van wie we nederig kennis hebben geleend om dit artikel te schrijven.