Fotografeer je auto op de juiste manier  

Het correct fotograferen van je auto om je te kunnen helpen, of je nu zonwerende folie voor je auto wilt kopen en hulp nodig hebt bij het kiezen van het juiste carrosseriemodel, een klacht of een verzoek om te weten of we zonwerende folie voor jouw automodel hebben´. 

Het correct fotograferen van een carrosserie

Veel auto's hebben bijna identieke carrosserieën en zijn soms zelfs voor een getraind oog moeilijk te onderscheiden, dus goede foto's met alle details zijn van belang en zeer nuttig voor ons. Hoe fotografeer je de carrosserie van je auto om een klacht in te dienen?  

1. Ga op je hurken zitten zodat de camera op gelijke hoogte is met de zijspiegel wanneer je een foto neemt.

2. Houd afstand, over het algemeen minstens 3 meter, afhankelijk van de auto, zodat alle details zichtbaar zijn, b.v. koplampen, grille, deurzijden, voor- en achterbumpers, enz. Het is meestal aan de hand van de details dat we de exacte carrosserie kunnen bepalen.

1. Foto van achteren

Onjuist: Fotografeer de auto niet van achteren op deze manier.

Juist: Fotografeer de auto van achteren op deze manier.

2. Foto vanaf de zijkant

Onjuist: Fotografeer de auto niet op deze manier van opzij.

Juist: Neem een foto van de zijkant van de auto, zoals hier.

3. Foto van de voorzijde

Onjuist: Fotografeer de auto niet op deze manier van de voorzijde.

Juist: Fotografeer de auto van de voorzijde op deze manier.

Het correct fotograferen van een afwijking

Het correct fotograferen van je auto en de folie, helpt ons het beste bij het oplossen van je klacht.

1. Fotograferen van de buitenkant

Onjuist: Gedetailleerde foto's van putjes kunnen niet worden gebruikt om je klacht te beoordelen.

Juist: Het hele raam en de folie moeten zichtbaar zijn om de montage en eventuele fabricagefouten te kunnen beoordelen. 


2. Fotograferen van binnenuit

Onjuist: Gedetailleerde foto's van spleten aan één kant van een achterruit, bijvoorbeeld, kunnen niet worden gebruikt om een klacht te beoordelen.

Juist: Ongeacht of er een defect is aan één zijde of aan beide zijden, een foto waarop de gehele folie te zien is, is nodig om beide zijden van het glas te beoordelen om de klacht te kunnen behandelen.


3. Afmetingen en correcties

Onjuist: Fotografeer geen afmetingen op een meetlat, want dan wordt het een kwestie van interpretatie welke dimensie het beeld weergeeft.

Juist: Geef maten altijd door met tekst en in millimeters in (LET OP! Het is niet nodig de afmetingen in een afbeelding aan te geven. Het bovenstaande is slechts een voorbeeld)


4. Altijd de folie monteren voordat je fotografeert

Fout: De folie moet altijd aan de binnenkant worden gemonteerd om pasvorm en grootte te beoordelen. Foto's van film die aan de buitenkant van het glas zijn aangebracht om de pasvorm te beoordelen, kunnen niet als basis voor een klacht worden aanvaard (tenzij het defect zeer duidelijk is). 

Fout: Foto's van half gemonteerde folie kunnen niet in een klacht worden gebruikt, aangezien het niet mogelijk is de grootte of de pasvorm te beoordelen van folie die niet definitief gemonteerd is (tenzij het defect zeer duidelijk is). 


5. Het fotograferen van een transportschade

Onjuist: Om een klacht in te dienen betreffende transportschade, heb je geen foto van de ontbrekende goederen nodig, maar van de schade.

Juist: Fotografeer het hele pakket, zodat je de schade duidelijk kunt zien wanneer je een transportschadeclaim indient.


6. De folie doorknippen en fotograferen

Onjuist: Om aanspraak te kunnen maken op een van onze garanties, moet de folie zodanig worden versneden dat hij niet kan worden hergebruikt of doorverkocht.

Juist: Alle stukken folie zijn op de foto zichtbaar en zijn in het midden doorgesneden. Precies goed.